Pages Navigation Menu

Råd och tips för dig med barn

Värktabletter för barn

Olika rapporter och nyheter visar att föräldrar bör vara lite konservativa med att ge sina barn värktabletter. Både paracetamol och ibuprofen kan nämligen orsaka livshotande tillstånd hos barn. Därför gäller det att ha uppsyn om man ger sina barn värktabletter och se till att de inte får för mycket.

6137312-piller

På nwt.se kan man läsa att en sjuåring fick åka akut in till sjukhus efter att ha ätit en vanlig Alvedon. Pojkens hud började nämligen att lossna och han fick väldigt hög feber. Väl på sjukhuset konstaterades att pojken drabbats av något som kallas Lyells syndrom som ger skador som liknar brännskador. Läkarna tror att det som utlöst syndromet är en kombination av värktabletten och ett virus. Att reagera på Alvedon som pojken gjorde är väldigt ovanligt och bara en på miljonen drabbas.

Finns tabletter för barn

Men att det är ovanligt med den här reaktionen betyder inte att man kan ge sina barn värktabletter hur frikostigt som helst. Man bör alltid vara lite på sin vakt när man ger sina barn värktabletter. En bra grej att göra kan vara att ge barnen värktabletter som är speciellt framtagna för barn. Det finns till exempel speciella Panodil som barn kan äta utan problem. För att se mer av det sortiment på nätapoteken som är specialiserat för barn kan man gå in på den här sidan.

Ibuprofen inte bättre

Även om det i fallet med den sjuårige pojken gällde värktabletter med paracetamol, är värktabletter med ibuprofen inte mycket säkrare. I Aftonbladet kan man läsa om att en grupp barnläkare gått ut och varnat för läkemedlet ibuprofen. De säger att barn kan hamna i det livshotande tillståndet Reye’s syndrom om de äter det här läkemedlet. De anser att paracetamol är mycket säkrare än ibuprofen och bör vara det som man ger ett barn i första hand.