Pages Navigation Menu

Råd och tips för dig med barn

Små barn som inte somnar

Under sömnen är, som vi vet, kroppen och hjärnan inte passiva. En viktig funktion som sömnen fyller för barn är att tillväxthormon produceras. Sömnen är också viktig för immunförsvaret, och hjälper till att reglera aptiten. Goda sömnvanor minskar risken för övervikt.

Barn som inte sovit ordentligt får svårare att komma ihåg saker, koncentrationsförmågan minskar och det blir därför svårare för dem att lära sig saker. Andra symtom på sömnbrist är irritation, nedstämdhet och rastlöshet. Extra viktig är sömnen för barn som råkat ut för traumatiska upplevelser. Dessvärre är det då extra svårt att somna. Sömn kan motverka stress, men stress gör det svårare att somna. Stress behöver dock inte bero på en negativ upplevelse. Många barn har t.ex. svårt att somna de första kvällarna efter att de börjat skolan.

Nyfödda barn kan sova nästan när som helst, och detsamma gäller när de är vakna. Det här är ingen nyhet för den som känner eller har känt småbarnsföräldrar. Under det första levnadsåret brukar dock dygnsrytmen stabiliseras, så att barnen sover kortare stunder under dagen, och mest under natten. Detta beror till viss del på anpassning till övriga familjens sömnmönster. Därför är det viktigt med regelbundna sömnrutiner. Helst bör kvällsrutinen börja i lagom tid, så att barnet kan nattas när det börjar bli sömnigt.

14 månader och somnar inte

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort. Tidningen Vi föräldrars barnpsykolog har fått en fråga från en mamma vars dotter som är 14 månader gammal vaknar ofta på nätterna, som bäst ungefär var tredje timme. Hon kan inte heller sova om hon inte ligger i samma säng som sin mamma. Mamman får rådet att låta dottern somna i det rum där föräldrarna befinner sig, exempelvis i soffan i vardagsrummet eller i en vagn som står i ett annat rum. Läs hela svaret, och frågan, här.

Mer om barn och sömn finns att läsa på Stockholms läns vårdguide.